Frotaż liści na wietrze

czyli czarująca technika plastyczna.
 Witajcie kochani! Lato w pełnym rozkwicie, podobnie jak drzewa, krzewy oraz wiele kwiatów. Stały się one dla mnie, po raz kolejny, inspiracją do twórczości plastycznej. Tematem dzisiejszego postu będzie technika frotażu, polegająca na przenoszeniu kształtów i faktur płaskich obiektów na kartkę papieru, poprzez pocieranie ich grafitem, uzyskując dokładne odwzorowanie ich struktury. Brzmi dość skomplikowanie, lecz jest to naprawdę łatwa i niezwykle efektowna technika rysunkowa. Dzięki niej, możesz zupełnie samodzielnie, stworzyć pracę podobną do tej:
Wykorzystując technikę frotażu możesz również odbijać monety, słoje drewna oraz inne napotkane faktury. Wystarczy być czujnym obserwatorem najbliższego otoczenia. 

Do wykonania pracy potrzebne są:
  • białe kartki z bloku rysunkowego,
  • pastele suche (nie olejne),
  • świeże listki z drzew i krzewów.
Przygotuj swoje stanowisko pracy i wszystkie potrzebne do jej wykonania elementy.
Czas poznać technikę frotażu- zapraszam!
KROK 1
Wybierz listek, którego kształt i fakturę zechcesz przenieść na papier. Ułóż go na stoliku karbowaną stroną w górę, a następnie połóż na nim kartkę z bloku rysunkowego. Wybierz dominujący kolor, w jakim stworzysz swoją pracę. 
KROK 2
Jedną dłonią przytrzymaj listek przez papier (zapobiegniesz w ten sposób jego poruszeniu się), a drugą złap kredkę (pastelę suchą) w poziomie i potrzyj nią o papier w kierunku "od siebie".
KROK 3
Prawda, że to nic trudnego? Dodaj teraz kolory uzupełniające, pocierając trzymaną poziomo kredkę o papier, w miejscu konturów listka. Otrzymasz w ten sposób naturalny efekt cieniowania. Ja dodałam najpierw żółty kolor,
a następnie brązowy.
Spójrz jaki otrzymałam efekt na koniec tej pracy.

Ważne, by podczas wszystkich etapów pracy, listek umieszczony pod kartką papieru, nie poruszył się. 

Spójrz, w jaki sposób najlepiej go unieruchomić -
 możesz to zobaczyć na filmie, jaki dla Ciebie nagrałam:
KROK 4
Wyjmij listek spod kartki i dorysuj łodyżki oraz gałązki. Możesz też zrobić ramki do swoich prac.

Technika frotażu pozwala na perfekcyjne odwzorowanie kształtów i faktur przyrodniczych okazów. 
Możesz w ten sposób stworzyć atlas drzew, krzewów, czy roślin ozdobnych; 
odbijając ich liście, a następnie podpisując nazwami gatunkowymi.
Możesz też, podobnie jak zrobiłam to ja, stworzyć galerię prac plastycznych, które z pewnością zachwycą oglądających.
Oto prace, jakie udało mi się stworzyć:






Jeśli jesteś ciekaw, jak powstawały moje frotażowe obrazki, zapraszam Cię do obejrzenia filmu, jaki dla Ciebie nagrałam:
Życzę Ci przyjemnej i odprężającej zabawy!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kulkowa wyrzutnia

Kości zostały rzucone

Papierowy spiner